Energia 2016 Blogi

26. syyskuuta 2016 15.30

Energiamurros haastaa myös yritysten liiketoimintamallit – mitä tekee UPM Energy?

Energia-alan arjessa riittää haasteita, eikä sähköntuottajan rooli ole aina yksinkertainen. Haasteisiin vastaaminen edellyttää laaja-alaista näkemystä ja valmiutta muuttua. UPM Energyssä niin toimintatavat kuin organisaatiokin ovat käyneet läpi muutoksen. 

Miltä näyttää seuraavanlainen markkinatilanne? Tuotantolaitoksiin investoiminen maksaa kymmeniä tai satoja miljoonia euroja, ja niiden tekninen käyttöikä on useita kymmeniä vuosia. Tuotteista saatava hinta vaihtelee eri syistä välillä voimakkaastikin, ja kerran hyvältä näyttäneeltä investointihankkeelta saattaa sulaa kannattavuus pois muutamassa vuodessa subventioiden tai muun markkinaan puuttumisen seurauksena. Sähkön myyjä on myös saamassa potentiaalisia kilpailijoita tai markkinan muokkaajia aivan muilta sektoreilta, esimerkiksi digitalisaation ja teollisen internetin myötä.

Haastavalta tuntuu, mutta kuvattu tilanne on kuitenkin energia-alan arkipäivää.  Energiamurros mullisti toimialan ja pohjoismainen sähkömarkkina meni rikki. Miten varmistamme tulevaisuudessa sähkön toimitusvarmuuden, kun perusvoimaa tuottaneita voimalaitoksia suljetaan kannattamattomina? Mistä saamme hintasignaalin, joka ohjaa energia-alan investoinnit kansantaloudellisesti kannattavimmalla tavalla?

Energia-alan pohtiessa edellä mainittuja kysymyksiä, energiayhtiöiden pitää löytää vastaus myös omistajiensa kysymykseen – Mistä tuottoa ja kasvua jatkossa?

Me UPM:llä olemme pohjustaneet vastaustamme jo vuosia. Vuonna 2008 yhtiössämme määriteltiin uusi liiketoimintamalli, jossa muun muassa entinen tukifunktio, energialiiketoiminta, määriteltiin omaksi liiketoiminta-alueekseen, jotta voisimme toimia markkinaehtoisesti ja ketterästi.

Muutos on viime vuosina ollut suuri. Olemme rakentaneet osaamistamme osakkuusyhtiöiden hallinnossa, vesivoiman tuotannonsuunnittelussa, sähkömarkkinan analysoinnissa sekä fyysisen ja johdannaismarkkinan kaupankäynnin osaamisessa. Kompetenssien rakentamisen tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman hyvä arvonluonti omistamallemme tuotannolle ja asiakkaillemme, kuten esimerkiksi UPM:n Suomen paperi- ja sellutehtaille. Perinteisiin energiayhtiöihin verrattuna vahvuutemme on sekä energiamarkkinoiden että suuren kuluttajan ja teollisuuden prosessien ymmärtäminen.

Kehitämme omaa ja osakkuusyhtiöidemme tuotantosalkkua jatkuvasti: oma tuotantokapasiteettimme on pääosin vähäpäästöistä, ja ylläpidämme sitä investoimalla harkiten. Parhaillaan rakentuu Olkiluotoon kolmosyksikkö, ja aiemmin tässä kuussa vietimme Harjavallan vesivoimalaitoksen uuden koneyksikön vihkiäisiä.

Perusta on siis kunnossa, mistä löydämme kasvua?

Haluamme olla edelläkävijä Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla. Olemme aktiivisesti mukana hankkeissa, joissa etsitään uusia tapoja hyödyntää ja yhdistää uutta teknologiaa ja markkinan kehittymistä. Osallistumme myös kasvavassa määrin keskusteluun siitä, miltä energiamarkkinan pitäisi meidän mielestämme tulevaisuudessa näyttää.

Olemme haastaja, ja meillä on repussamme kehityksen esteenä vähemmän vanhaa kulttuuria kuin kilpailijoilla. Pystymme myös tekemään päätöksiä kun niitä tarvitaan.

Osaavat ihmiset, tase ja voimalaitokset kunnossa, kyky tehdä päätöksiä, jatkuva bisnesmallin kehittäminen. Siinä vastauksemme energiamurroksen haasteisiin.

Anne Sarkilahti

Anne Särkilahti
Johtaja
UPM Energy

 


ENERGIA 2016 BLOGISSA

Energia 2016 blogien äänellä: Linjauksia energian ja ilmaston tulevaisuudesta
13.12.2016: Kooste

Luonto tuo meille vihreää energiaa
22.10.2016: Aslak de Silva, myynti- ja markkinointijohtaja, Narturvention

Pyhäjoella valmistaudutaan tulevaan
18.10.2016: Juha Miikkulainen Fennovoiman kehityspäällikkö

Kuluttaja siirtyy takapenkiltä kuskin paikalle
14.10.20116: Andy Lundström Chief Business Development Officer There Corporation

Yrityksille lisätuloja sähkön kysyntäjoustosta
13.10.2016: Markus Logren Kehityspäällikkö (DI) Helen

Energia-alan bloggarit: vaikuttamista ja verkostoitumista
13.10.2016: Energiamessut & Medita Communication Oy

World Energy Congress tulee Tampereelle
6.10.2016: Lauri Muranen, toiminnanjohtaja, WEC Finland

Energiatehokkuuden parantaminen maksaa itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa
30.9.2016: Ari Järvinen, toimitusjohtaja, Lamit Oy

Ekologisessa kaupungissa asuu onnellisia asukkaita
27.9.2016: Katariina Lemetyinen, myyntipäällikkö, Expomark Oy

Energiamurros haastaa myös yritysten liiketoimintamallit – mitä tekee UPM Energy?
26.9.2016: Anne Särkilahti, johtaja, UPM Energy

Puu on elintärkeää uusiutuvaa lähienergiaa
16.9.2016: Harri Laurikka, toimitusjohtaja, Bioenergia ry

Pientuotanto on yhä useamman ulottuvilla - tietoa tarvitaan
13.9.2016: Tapio Tuomi, järjestöpäällikkö, Suomen Lähienergiamliitto ry 

Energian käyttäjät päästöjen vähentäjinä
9.9.2016: Kalevi Luoma, energiainsinööri, Kuntaliitto

Energiatehokas juna - ympäristöä ja asiakasta varten
6.9.2016: Nina Mähönen, Suunnittelupäällikkö rautatielogistiikka, VR Transpoint

Tietoverkkoratkaisut ovat osa nykyaikaista energiainfraa
26.8.2016: Kari Keinänen, Tietoverkot-liiketoiminnan johtaja, Voimatel

Valinnoilla tehokkaampaan energian käyttöön
19.8.2016: Saila Seppo, Uusi energia akatemiaohjelman ohjelmapäällikkö, Suomen Akatemia

Uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden pk-yritykset työllistävät yhä kasvavan joukon ihmisiä ympäri maatamme
20.6.2016: Tapio Tuomi, järjestöpäällikkö, Suomen Lähienergialiitto ry

Yli 1000 MW kotimaista päästötöntä energiaa – tuulivoiman kehittäminen jatkuu
8.4.2016: Anna Tiihonen, tiedottaja, Suomen Tuulivoimayhdistys

Energia 2016 – Kurkistus energian tulevaisuuteen
10.3.2016: Lauri Muranen, toiminnanjohtaja, WEC Finland