Energia 2016 Blogi

6. syyskuuta 2016 14.55

Energiatehokas juna – ympäristöä ja asiakasta varten

Junaliikenne on Suomessa vahvasti sidoksissa energiaan ja energiatehokkuuteen. VR Transpoint, joka vastaa rautatielogistiikasta, on antanut ympäristölupauksen siitä, että aiomme parantaa energiatehokkuuttamme viidenneksellä vuoteen 2020 mennessä.

Lupauksen lunastamiseen on useita keinoja, sillä energiatehokkuus on paljon muutakin kuin polttoaineen kulutuksen vähentämistä. Ympäristön ja ihmisen kannalta merkitsevä seikka on energian laatu. VR Transpoint operoi Suomen rautateillä vuorokaudessa 350 tavarajunaa. Niistä yli 70 prosenttia kulkee sähköllä, joka on tuotettu päästöttömällä vesivoimalla. Käytännössä nämä junamme kulkevat siis vedellä. 

Sähkövedon osuuden lisääminen kuljetuksissa onkin näkyvin keino edelleen parantaa rautatielogistiikan energiatehokkuutta. Rataverkon joka kolkkaan ei sähköveturilla kuitenkaan vielä päästä, sillä Suomen 6000 kilometriä pitkästä rataverkostosta on sähköistämättä lähes 2700 kilometriä. Muun muassa tästä syystä VR Group on hankkinut 80 uutta Vectron-veturia.  Ne ovat ennen kaikkea sähköisiä työjuhtia, mutta pystyvät dieselmoottoriensa ansiosta korvaamaan dieselvetureita ratapihoilla, kuormausalueilla ja lyhyillä sähköistämättömillä osuuksilla.  Energiatehokkuus ja varsinkin logistiikan tehokkuus kasvaa, kun veturia ei kesken kuljetuksen tarvitse vaihtaa.

Suunnittelu ja ajotapa ratkaisevia

Rautatielogistiikassa on muitakin tapoja petrata energiatehokkuutta. Yksi tärkeimmistä on logistiikan ammattitaitoinen suunnittelu, sillä ei ole yhdentekevää, miten ja milloin yli 2000 tonnia painava tavarajuna kulkee. Kun kuljetukseen valitaan paras mahdollinen kalusto, huomioidaan muu liikenne, ennakoidaan reitin mäet ja mutkat sekä minimoidaan jarrutuksen ja kiihdytyksen tarpeet, pystytään energian hyötysuhdetta parantamaan huomattavasti. Hyvällä suunnittelulla voidaan sähkövedon osuutta kasvattaa ja samalla vähentää ylimääräisiä työvaiheita. Tämä parantaa koko logistiikan tehokkuutta ja myös kuljettajien työviihtyvyyttä.    

Junan kuljettajillakin on energian kulutukseen sanansa sanottavana. VR Groupin veturinkuljettajat koulutetaan taloudelliseen ajotapaan, joka tukee suunniteltua aikataulua ja reittiä. Kaikissa sähkövetureissa jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon. Lisäksi kuljettajan avuksi on hankittu järjestelmä, joka huomioi muun muassa junan aikataulun, painon, radan ylä- ja alamäet sekä muun junaliikenteen. Kun taitava kuljettaja sovittaa ajotavan vallitseviin olosuhteisiin, on lopputuloksena mahdollisimman energiatehokas kuljetus. Järjestelmän avulla voidaan vuodessa säästää jopa 2 500* sähkölämmitteisen omakotitalon energiakulutuksen verran. Parannus on huomattava, sillä vuosittain VR Group käyttää junien liikennöintiin sähköä 630 GWh ja kevyttä polttoöljyä 26 miljoonaa litraa – siis yhtä paljon energiaa kuin 40 000 omakotitaloa. 

Energiatehokkaalla junalla myös energian kuljetus tapahtuu ympäristöä säästäen. Energiamarkkinat ovat vahvasti muuttumassa, kun fossiilisia polttoaineita pyritään yhä enemmän korvaamaan uusiutuvilla energiamuodoilla. Bioenergian käytön kasvattamista ollaan valmistelemassa useissa voimalaitoksissa eri puolilla Suomea. Vanhoja, fossiilisiin polttoaineisiin perustuvia voimaloita suljetaan samalla kun uusia, kokonaan puupohjaisiin energialähteisiin perustuvia avataan. Bioenergiassa on merkittävä potentiaali myös rautatielogistiikalle, sillä biovoimaloiden yleistyessä raaka-ainetta on tuotava yhä kauempaa. Junien avulla voidaan rakentaa energiatehokas sekä ihmisiä ja ympäristöä kunnioittava kuljetusjärjestelmä, joka toimii edelläkävijänä energiakuljetuksissa. Tehokas logistiikka ja energiatehokkuus kulkevat yhtä matkaa. 

*) Sähkölämmitteisen omakotitalon energiakulutus on noin 22 000 kWh vuodessa.

Nina Mahonen kuvaaja Sinihannele Mesilaakso

Nina Mähönen
Suunnittelupäällikkö, rautatielogistiikka
VR Transpoint

 


ENERGIA 2016 BLOGISSA

Energia 2016 blogien äänellä: Linjauksia energian ja ilmaston tulevaisuudesta
13.12.2016: Kooste

Luonto tuo meille vihreää energiaa
22.10.2016: Aslak de Silva, myynti- ja markkinointijohtaja, Narturvention

Pyhäjoella valmistaudutaan tulevaan
18.10.2016: Juha Miikkulainen Fennovoiman kehityspäällikkö

Kuluttaja siirtyy takapenkiltä kuskin paikalle
14.10.20116: Andy Lundström Chief Business Development Officer There Corporation

Yrityksille lisätuloja sähkön kysyntäjoustosta
13.10.2016: Markus Logren Kehityspäällikkö (DI) Helen

Energia-alan bloggarit: vaikuttamista ja verkostoitumista
13.10.2016: Energiamessut & Medita Communication Oy

World Energy Congress tulee Tampereelle
6.10.2016: Lauri Muranen, toiminnanjohtaja, WEC Finland

Energiatehokkuuden parantaminen maksaa itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa
30.9.2016: Ari Järvinen, toimitusjohtaja, Lamit Oy

Ekologisessa kaupungissa asuu onnellisia asukkaita
27.9.2016: Katariina Lemetyinen, myyntipäällikkö, Expomark Oy

Energiamurros haastaa myös yritysten liiketoimintamallit – mitä tekee UPM Energy?
26.9.2016: Anne Särkilahti, johtaja, UPM Energy

Puu on elintärkeää uusiutuvaa lähienergiaa
16.9.2016: Harri Laurikka, toimitusjohtaja, Bioenergia ry

Pientuotanto on yhä useamman ulottuvilla - tietoa tarvitaan
13.9.2016: Tapio Tuomi, järjestöpäällikkö, Suomen Lähienergiamliitto ry 

Energian käyttäjät päästöjen vähentäjinä
9.9.2016: Kalevi Luoma, energiainsinööri, Kuntaliitto

Energiatehokas juna - ympäristöä ja asiakasta varten
6.9.2016: Nina Mähönen, Suunnittelupäällikkö rautatielogistiikka, VR Transpoint

Tietoverkkoratkaisut ovat osa nykyaikaista energiainfraa
26.8.2016: Kari Keinänen, Tietoverkot-liiketoiminnan johtaja, Voimatel

Valinnoilla tehokkaampaan energian käyttöön
19.8.2016: Saila Seppo, Uusi energia akatemiaohjelman ohjelmapäällikkö, Suomen Akatemia

Uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden pk-yritykset työllistävät yhä kasvavan joukon ihmisiä ympäri maatamme
20.6.2016: Tapio Tuomi, järjestöpäällikkö, Suomen Lähienergialiitto ry

Yli 1000 MW kotimaista päästötöntä energiaa – tuulivoiman kehittäminen jatkuu
8.4.2016: Anna Tiihonen, tiedottaja, Suomen Tuulivoimayhdistys

Energia 2016 – Kurkistus energian tulevaisuuteen
10.3.2016: Lauri Muranen, toiminnanjohtaja, WEC Finland